szerda, december 05, 2007

Arcelemzés/értelmezés - másként?

Olvastam az egyik cikkben, hogy egy szerkezettel leolvasnák a munkakeresők arcáról azok személyiségét. Állítólag tudományos alapokon nyugszik a találmány, és nagyban segítené a HR-esek munkáját (de különösen a kiválasztás költségét csökkentené...).
Érdekesség, hogy pont ma volt egy nagyon rövid eszmefuttatásunk egy kollégámmal arról, hogy az arc, a fizimiska értelmezése mennyire szubjektív, akárcsak a nem személyre szabott horoszkóp (habár...). Megállapodtunk abban, hogy a személyre szóló elemzésben még lehet valami, de a nagy általánosságokon alapuló elemzéseknek nincs sok értelme. Gondolom, ezzel nem csak mi vagyunk így.
Valamikor 2000, 2001 körül olvastam "Az arc jegyeinek értelmezése a konfucianizmusban" c. könyvet (sajnos az írót/szerzőt, kiadót, kiadás évét már elfelejtettem...), és tartottam egy szemináriumot róla. Állítólag több ezer éves tapasztalaton alapszik ez a fajta értelmezés, de ez is csak "előítéletre" (jó értelemben) adhat okot, vagyis: egy személyről "előzetes" feltételezéseket adhat, az ő későbbi jobban megismerése során ez változhat, sőt - az esetek többségében - változni is fog.
A szemináriumon értelmeztem is néhány jelentkezőt, és akárcsak a hevenyészett horoszkóp-készítések alkamával - a könyvben olvasottak alapján - sikerült is jól eltalálnom az adott személy egy-egy (vagy akár több) jellemzőjét.
Ha megtalálom az írást, ami alapján tartottam a szemináriumot, felteszem ide, hátha segít valakinek valamit is. (De előre bocsátom, hogy ez alapján tartottam a szemináriumot, sok mindennel kiegészítve az előadás során, ergó nem teljes...). Ja, és ha valaki ráakadna a könyvre, tudatná velem annak adatait?
Egyébként mi a véleményetek a személyiség ilyenfajta - nem horoszkópon alapuló - elemzéséről?